Ľudské osudy – ohnivká nekonečnej reťaze
Z rôzneho kovu vykované
Rôznej hrúbky, rôznej veľkosti
Len tak zložené, skrútené, zamotané
v tmavej tajomnej kôlni osudu
Len sfúkni, zotri hrubý nános prachu
A zalesknú sa, sprítomnia
v dávnej podobe,
v nádhere ozdobných ohniviek
aj v trvácnosti hmoty kovu - času
Berieš ich do rúk – a hľa, držia
spolu,
zapadajú pekne do seba
Môžeš ich preberať v prstoch
ako ruženec. Alebo rátať –
pospiatky preberať až k prvopočiatku
Nie sú, dávno nie sú ruky,
čo kedysi ohnivká vytvorili
Len ich tvar, len to dávne „spolu“
stále funguje a dáva zmysel:
Uchováva impulz – odkaz zrodu
Boli
sme nedávno s vnukom na výstave v Inchebe. Nemohla som si nechať ujsť
stretnutie – aj keď sprostredkované – s jedným silným podnetom, prečítaným
aj doloženým mnohými fotografiami ešte zo študentských čias. Prvý podnet?
Hodina dejepisu a výklad učiteľa o starovekom Egypte. Niekoľko
zaujímavých rozhovorov s otcom, tiež učiteľom dejepisu. Potom nádherná
kniha Afrika snov a skutočnosti od dvojice českých cestovateľov Zigmunda
a Hanzelku. Kniha V. Zamarovského Jej veličenstvo – pyramídy a ďalšie
zaujímavé publikácie, romány od rôznych autorov, náhodné články
v časopisoch či dennej tlači. V jednom priečinku svojej pamäte, kde
mám uchované zložky so začiatočným písmenom T, postupne – nie systematicky -
náhodne sa ukladali informácie.
A teraz,
konečne, som si ich mohla obohatiť o výnimočný zážitok a mnoho
poznatkov naraz. Tak prečo nie?
Už
máme s vnukom kúpené lístky, odložili sme si vetrovky, prevzali sme
prístroj a slúchadlá elektronického sprievodcu (tzv. audioguide) a spolu
s mnohými ďalšími návštevníkmi začíname pozoruhodný výlet. Kam? Predsa do
starovekého Egypta – do Údolia kráľov – až k odkrytému otvoru do
Tutanchamonovej hrobky – k roku 1922, ale aj až k rokom 1333-1323
pred n. l.
Skutočne
to bol neuveriteľne silný zážitok. Aj keď mi bolo jasné, že neprechádzam okolo
originálnych artefaktov, vizuálny dojem bol podmanivý a mnohostranný.
Výpovedný, strhujúci. Umocňovaný celkovou choreografiou výstavy od osvetlenia
počnúc, cez hovorenú aj písomne spracovanú legendu, ktorá sa dala regulovať
vlastným tempom každého návštevníka aj jeho silou záujmu.
Potvrdila
som si – ako už neraz predtým – že je iné čítať a iné „aj vidieť“. Niekedy
môže byť človek z videného aj sklamaný, napríklad z filmovej
adaptácie prečítanej a nedajbože, obľúbenej knihy. Ale teraz sa to
nestalo. Teraz som bola naozaj podmanená silou videného. Napríklad
rekonštrukciou štyroch skríň, v ktorých bol uložený sarkofág mladučkého
faraóna. Alebo krásou a filigránskym majstrovstvom šperkárov, ktorí zhotovili
faraónove náhrdelníky, nielen honosnosťou, ale aj akousi príťažlivou citovou
intimitou výzdoby jeho vladárskych trónov od detského počnúc, veď začal vládnuť
ako osemročný, až po ten preňho posledný a pre nás, divákov, asi
najznámejší.
Naozaj
mám z výstavy veľa dojmov – stále ich vo svojej mysli spracovávam.
A spájam rôznymi nitkami s inými zážitkami aj poznatkami,
myšlienkami. Chválim, ako mnoho iných – aj publikovaných – názorov, zvláštnu
zhodu viacerých okolností, zvláštny prepletenec ľudských osudov, ktoré sa podieľali
na tom, že môžeme nielen my dnes, ale aj ďalšie generácie po nás obdivovať
tento odkrytý kúsok starovekého sveta vo veľmi výpovednej, komplexnej podobe.
Svet
mocných a svet všedných ľudí určitej doby. Po jedných zostávajú mená
a veľakrát aj činy, ktoré menili, menia chod dejín ľudstva. Po druhých?
Všedných? Nezostáva meno, ale zostáva dielo ich nespočetných rúk, umu, nadania,
fortieľu. Každá myšlienka, ak sa má zapísať, ak má ostať v pamäti ľudstva,
musí mať dostatočne silnú ozvenu. Tutanchamon bol vraj bezvýznamný faraón - vo
svojej dobe pre krátkosť svojho života nedal a ani nestihol dať
o sebe veľa vedieť – a predsa! Dnes dáva všetko, čím ho jeho
súčasníci vypravili do sveta mŕtvych, bohatú výpoveď o jeho dobe, jeho
prostredí, jeho „ľude“ a nakoniec aj o ňom samom. Dokonca aj
v celkom intímnej nefaraónskej podobe.
Možno
to zapríčiňuje malá známa epizóda z odkrývania jeho jednotlivých rakiev,
ktorá sa uchovala ( na zabalzamovanom tele Tutanchamona v jeho poslednej
rakve uvidel H. Carter a jeho pomocníci naokolo ležať rozpadnutú kytičku
poľných kvetov) a možno to spôsobuje podmanivosť zlatej masky z jeho
tváre, ktorá akoby chránila nielen jeho krásu, ale aj mladosť a akýsi
zádumčivý smútok, že vnímam tohto mladého muža spred skoro troch tisícročí
nielen ako faraóna, predstaviteľa dávneho starovekého mocného štátu, ale aj ako
niekoho blízkeho, skutočného, človečenského.
Foto: V. B.
Naozaj,
v čom všetkom sme sa my, ľudia, za toľké roky zmenili? A v čom
sme stále rovnakí – mocní, ale aj zraniteľní, závislí na sebe aj na dobe
navzájom? Poučili sme sa, poúčame sa zo skúseností generácií pred nami??? –
nekonečné množstvo otázok a iste aj odpovedí a možno aj výziev pre
každého z nás.
0 comments:
Zverejnenie komentára