Mamkine narodeniny – dobrý
dôvod na spoločné stretnutie – a tak sa stretajú u svojej mamy traja
dospelí bratia. Prinášajú kvety aj darčeky, ako sa na dobrých synov patrí,
a mamkina radosť je evidentná. Drží v rukách kvety, privoniava
k nim, hľadí na svojich synov, trochu roztržito a trochu
rozpačito ich hladí po tvárach.
Možno prítomnosť matky a jej dobre známe pohyby, možno aj nezmenený interiér detskej izby, kde kedysi prežívali svoje detstvo, ale možno aj spoločná prítomnosť všetkých troch v bývalom domácom prostredí vyvoláva spomienky - skoro zabudnuté dávne chvíle detstva. Prebudia sa hlavne vtedy, keď sa pri hľadaní vázy na kvety dostanú do synovských rúk škatule – a v nich – ich detské hračky, dokonca aj niektoré obľúbené kusy ich bývalého oblečenia.
Čo tak skúsiť si ich?
Prestrojiť sa na svoju detskú podobu. Zrazu už nie sú pri matke jej seriózni
dospelí synovia, čoraz dynamickejšie preberajú na seba dávnu detskú podobu. So
všetkým, čo k nej patrí – teda aj so svojimi bratskými hrami, hádkami,
prekáračkami. V jednej škatuli sa nájdu aj dve najdôležitejšie hračky – opičky
Fricko a Jupko. „Ach-jaj, čo všetko s nimi zažili! Ako len prekárali
starší dvaja bratia najmladšieho, že sa hrá s opicou, dokonca o nej
tvrdí, že vie rozprávať! Ešte aj v škole to tvrdil a vyfasoval od
pani učiteľky prvú negatívnu poznámku do žiackej knižky...“
Pred očami divákov
v Bratislavskom bábkovom divadle sa odvíja celá retiazka chlapčenských
a matkiných spomienok na krásnu etapu detstva, spojenú práve s týmito
opičkami. A nakoľko sú mnohé situácie z rodinného prostredia veľmi bezprostredné,
reakcie divákov ich len potvrdzujú – raz sa smejú a komentujú deti, keď im
situácia na scéne doslova pripomenie niečo z ich života, inokedy sa veselo
a možno aj so slzou v oku smejú dospelí, lebo je im hraná epizóda
akoby „šitá na telo“.
Napríklad pobyt chlapcov cez
prázdniny u starkých, keď nemajú ani len chvíľočku času nato, aby napísali
mamke list. Alebo ich cesta lietadlom do Bratislavy, keď celkovú pohodu
z letu kazí jednému, potom druhému, nakoniec aj tretiemu synovi žalúdočná
nevoľnosť...
Keď sa pri návrate domov
stratia chlapcom obidve opičky, smútok na scéne aj v hľadisku je priam
hmatateľný a len málo ho tíši ústretovosť širokej rodiny, keď
v balíkoch prichádzajú smutným súrodencom trojice iných opičiek. Pomaly sa
nimi zapĺňa celá polica, ale smútok zostáva. Pravda, až do chvíle ... jasné, že
bábkohra musí mať – obdobne ako obľúbená knižka Kristy Bendovej – dobrý a
veselý koniec. A keď mamka po odchode svojich dospelých synov rozbaľuje
ich darčeky a v každom nájde po jednej opičke, je to hlavne pre
dospelých priam dojemná chvíľa. Uvedomenie si tichého rodinného šťastia,
o ktorom nezvykneme hovoriť, lebo ho stačí iba cítiť.
Búrlivý potlesk aj oslavné
„bravó“ dali najavo celému tvorivému kolektívu, že sa nová inscenácia podarila.
Určite sa stretne aj v reprízach s priaznivou odozvou publika, lebo
sa prihovára príťažlivou, zrozumiteľnou a hlavne nesmierne ľudskou rečou
deťom i dospelým.
Pravda, iste príde aj kritika –
že viac hrali „živí herci“ ako bábky, že predstavenie nemalo výraznú dramatickú
dominantu. Ale akosi mi to nestihlo vadiť. Veď aj život býva skôr
o dynamickom vlnení ako o dramatických dominantách. Na scéne sa
objavujú klasické detské hračky, ale aj bezprostredná príznačná schopnosť detí
„oživiť, keď treba“ hocičo, hocijaký predmet v záujme hry. Obľúbenosť
hračky u detí, nie je o vzhľade, nie je o peniazoch, je hlavne
o vzťahu. O pekných chvíľach,
ktoré majú skôr vnútornú ako vonkajšiu
krásu. Nekričia, ale cítia, dýchajú, prežívajú. A preto aj zostávajú
v našej pamäti a ani rokmi sa nevytratia.
A tak volám, vlastne píšem
aj ja „bravó“ a myslím, že si najbližšie vypožičiam z knižnice
spomínanú knižku K. Bendovej. Možno aj
trochu „popátram“, čo bolo v dramatizácii príbehu celkom autentické,
a kde si Michaela Zakuťanská spolu s režisérkou Michaelou Homolovou
pomohli vlastnou tvorivou fantáziou. Lebo knižka je knižka a divadielko je
divadielko. Myslím, že sa premiérovému publiku – ako aj mne – páčilo.
0 comments:
Zverejnenie komentára