Požehnanie mladých vín u nás
v Rači, Svätomartinské požehnanie vín na Primaciálnom námestí
v Bratislave, martinské jarmoky, slávnostné omše, rôzne vínne slávnosti -
ktoré sú pokračovaním dávnejších tradícií? – pýtam sa v duchu a viem,
že musím siahnuť po niekoľkých svojich obľúbených knižkách, aby mi – aj keď
iste nie vyčerpávajúco - odpovedali.
V publikácii Tajomstvo kalendárov si potvrdzujem, že
sv. Martin Tourský patril medzi prvých vyznávačov, nie mučeníkov, ktorých
Cirkev vyhlásila za svätých. Jeho rodným mestom bola Sabaria, rímske posádkové
mesto v Panónii (dnešné Szombathely). Kresťanom sa stal ako mladý vojak,
no neskôr vystúpil z armády a dal sa do služieb Cirkvi. R. 371 n. l.
bol v meste Tours vysvätený za biskupa. Známa príhoda z jeho života,
keď sa o svoj plášť podelil so žobrákom tak, že plášť rozťal napoly, je
zvečnená aj na slávnom Donnerovom súsoší v Dóme sv. Martina u nás,
v Bratislave.
Jedna z ľudových pranostík
hovorí: „Po Martine už zima nežartuje“
a muselo byť na tomto poznatku veľa pravdy, keď sa jeho tradícia
zachovala. Ale dnešný deň – a takých rokov by sa dalo pospomínať viac – sa
z tradície vymyká. Dnes „prišiel
Martin na veterno-dažďovom koni“, vonku je vetristé jesenné počasie, hoci práve
vykuklo – ako po celý minulý týždeň - aj štedré slnko a hladí nás ešte tak
„baboletne“. Biela a snehové chumáčiky, kdeže by sme ich hľadali? Ale
Slovensko je rozľahlé a členité – veru do niektorých jeho končín iste prišiel
Martin presne podľa zvykoslovia – teda do bieleho a na bielom koni.
Poďme však späť a naviac do
starodávneho Račišdorfu. Podľa publikácie od J. Podoláka a kol. Rača - vyšla v roku 1989, ale i
z rozprávania starších Račanov viem, že aj v našej obci platili typické
pastierske zvyky. Znamenali koniec ročnej služby kravského pastiera. „Pastír“ už niekoľko dní pred Martinom
vyberal od gazdov tzv. „pastírske“ a na
oplátku dával hospodárom „marciňák“ –
brezový prút (správne jednoročný), ktorý mal na konci zapletené ešte zelené
vetvičky. Patril k nemu aj vinš: „kolko
je na tem prútku lístečkú, abi vám
tolko požehnal statečkú...“. Prinesené prútiky sa uchovávali
v maštali, neskôr v kuchyni za hlavným trámom (za roštem) a použili sa ešte na jar, keď sa statok vyháňal na pašu
po prvý krát. Veď aj starší názov „Výhon“
dnešnej Detvianskej ulice bol príznačný pre pastiersku tradíciu.
K „svatému Marcinovi“ patrili v Rači aj veselé zábavy so svojimi
zvykmi. Už v sobotu večer si chodili mládenci po „pérka“, ale tieto si už nedávali na klobúk, nakoľko k zimnému
oblečeniu mládencov a mužov patrila čiapka z čiernej barančiny, tzv.
„astrigánka“. Takto vyzdobení
a poobliekaní v bielych košeliach, „jankloch“ a čiernych „lajbloch
a rajtkách“ vydali sa v nedeľu popoludní so spevom a hudbou
po Rači. Na čele „kompaniscov“ kráčal
„kelnar“- mládenec s veľkým,
stuhami ozdobeným džbánom. Jeho úlohou bolo počastovať cestou prizerajúcich sa
divákov mladým vínom a tiež - už počas muziky – starať sa
o občerstvenie pozvanej cigánskej, alebo inej, kapely. Niekedy jeden
z mládencov niesol aj „rožen“, špicaté
drevo, pomocou ktorého sa vynášali na stoh obilné snopy. Lenže v tú nedeľu
mal na rožni nastoknutú krásne upečenú húsku, aby bolo čo k mladému vínku
zajedať. Sprievod zvykol končiť na Dolnom konci pri niektorom hostinci (U Končeka
alebo v Pekle), kde bola martinská zábava dopredu zjednaná.
Podľa rozprávania najstarších
račianskych pamätníkov bola martinská zábava v Rači jednou
z najvýznamnejších zábav v roku : „Marcinskú si neotpuscil ňigdo.“ Bolo vraj obdobie, keď mládenci šli
po Rači spolu, ale potom sa rozdelili na katolíkov a evanjelikov, lebo sa
konali dve rôzne zábavy, ale neskôr sa už také rozdiely nerobili.
A ešte vyberám
z knižnice knihu Dunajské povesti
od M. Ďuríčkovej, lebo si pamätám, že je v nej jedno rozprávanie
o martinských husiach. Vraj bratislavskí židia podľa starej tradície
nosili uhorskému kráľovi vždy na Martina tri vykŕmené husi. Pripomínali si tým
kráľa Bela IV., ktorý im z vďačnosti za ich pohostinnosť po krutých
tatárskych časoch udelil viacero výsad a privilégií.
Veru, tak bývalo na Martina.
A iste aj všelijako ináč, veď sa jedná o obľúbený sviatok aj obľúbené
meno. A dnes? Je dobre, že sa niektoré dávne tradície opäť vracajú. Aj keď
v inovovanej podobe. Je to ako spletať veniec a dať ho na čestné
miesto. Mne sa to tak páči.
... radosť čítať také zaujímavosti :)
OdpovedaťOdstrániťDonnerova socha je krásna - večná škoda že súsošie prišlo o orodujúcich anjelov...
gabika
Áno, Gabika, je to tak. Ak z celku zostane torzo, nech je akokoľvek krásne, cenné, dokonalé, vždy je to chyba. Chýba to vnútorné prepojenie jednotlivých častí do celého diela. Naviac prišlo aj k zmene miesta, kde je súsošie umiestnené teraz. No a anjeli? Tí "odleteli" - nedobrovoľne, veru dosť ďaleko. Pozdravujem Vás D.L.
OdpovedaťOdstrániť