Stojím na druhom nástupišti
a čakám na vlak do Trnavy. Moderná stanica, nástupište, podchody –
rozmerné a neosobné. Kto by ich stihol poupratovať? Vyrušuje ma ich
vzhľad, a tak sa v mysli ponáhľam späť. Pred polstoročím stála ešte
stará budova stanice. V jej čakárni v chladných mesiacoch hriali
čakajúcich pasažierov jedny obyčajné kachle, v letnom čase krášlili kovové
zábradlie pred stanicou debničky s kvitnúcimi muškátmi. Pravda, chodilo sa
k vlakom po štrku a nástupištia neboli práve najbezpečnejšie. Sem-tam
sa nedalo rozumieť staničnému rozhlasu, aký vlak práve prichádza, ale na malých
staničkách väčšinou všetci už zo zvyku vedeli, ktorý to práve bude.
A idem ešte ďalej, ale tam už
nemám osobnú skúsenosť – len sa môžem domnievať, predstavovať si, ako to len
bolo? U nás – v starom Račišdorfe:
27. 9. 1840,
teda pred 175 rokmi, bol spustený do prevádzky prvý úsek
konskej železnice na trase Bratislava – Svätý Jur v dĺžke 15,5 km. Konská železnica do Sv. Jura bola prvou železnicou na Slovensku a v Uhorsku.
Pre zabezpečenie jej prevádzky riaditeľstvo zakúpilo
118 koní, ktoré ťahali dva osobné vozne, čoskoro aj nákladné. V Rači sa
nachádzala prepriahacia stanica pre kone.
V roku 1836 sa
stretlo 17 grófov, statkárov a obchodníkov, aby založili spoločnosť, ktorá
postaví železnicu z Bratislavy do Trnavy. A tak Prvá konská železnica
na Slovensku bola
sprevádzkovaná v roku 1840 a viedla z Bratislavy do Svätého Jura a potom v roku
1846 bola predĺžená cez Trnavu až po Sereď.
So
stavbou sa začalo už v roku 1838 a prvý jej úsek Bratislava - Svätý Jur
uviedli do prevádzky v roku 1840. Vozy boli ťahané dvoma pármi koní. Vlak
chodil raz predpoludním a raz popoludní tam a naspäť. Plány železnice
vypracoval František Oto Hieronimi.
Budovy popri železničnej trati, teda aj stanice, boli postavené ako majetok onej
súkromnej spoločnosti.
V roku 1873 prešla železnica na parný pohon.
Konská
železnica – Jur
Hlavná
stanica Prvej konskej železnice v Presburgu
Iste to bola v tej dobe veľká udalosť.
Predpokladám, že k nej patrila aj veľká slávnosť – so živou hudbou,
prejavmi, kvetmi, ováciami. Aj prvá pasažierska skúsenosť – viezť sa
v novom vozni – iste pohodlnejšom a priestrannejšom ako v koči.
Kopytá koní vyťukávali svojský rytmus trasy a za oknami ubiehala krajina.
Ktovie, čo všetko si rozprávali vtedajší
obyvatelia našej obce, keď do ich života vstúpil tento nový, na tú dobu naozaj
moderný fenomén? Môžeme sa len domnievať... a pripomínať si...
0 comments:
Zverejnenie komentára